Waarom Pinkeltje?

50 jaar geleden, in 1967 ontstond in centraal in de wijk Hoenkoop een speeltuin. Deze speeltuin werd mogelijk gemaakt door een aantal bewoners van de wijk en de toenmalige gemeenteraad van Hoenkoop. Daarbij werd ook een buurtvereniging in het leven geroepen.

Daar hoorde natuurlijk een toepasselijke naam bij en dat werd… Pinkeltje!

Maar waarom juist die naam? Afgelopen weken is in de archieven gezocht naar een verklaring. De verslagen van vergaderingen en andere documenten werden er op nageslagen. Maar helaas, u raad het al; een antwoord kwam er niet.

Dus wij weten niet waar en van wie de naam Pinkeltje vandaan komt. Nu kunnen wij uiteraard wel iets bedenken. In de jaren 60 waren de kinderboeken van Pinkeltje geschreven door Dick Laan razend populair. Het ging over een klein mensje, geen kabouter, zo groot als een pink die allerlei avonturen beleefde. Aangezien de speeltuin midden in de kleine nieuwe wijk binnen de gemeente Hoenkoop was gesitueerd zou dat een verklaring kunnen zijn voor de naam.

Een andere verklaring zou kunnen zijn, dat het in die tijd niet ongebruikelijk was dat (kleuter)scholen en peuterspeelzalen de naam Pinkeltje kregen. Dus lijkt het heel logisch deze naam te gebruiken voor een speeltuin. Iets dat ook nadrukkelijk met kinderen te maken heeft. Weet u overigens dat naast onze vereniging er nog een speeltuinvereniging bestaat met de naam Pinkeltje en wel in Wapenveld. Ook hier wordt veel door vrijwilligers gedaan.

Maar hoe zit het nu precies? Waarom heten wij al 50 jaar buurtvereniging Pinkeltje? Overigens wel een begrip in Oudewater en omstreken. Het is voor ons nog een raadsel.

Weet u het? Weet u wie op het idee gekomen is om de speeltuin en daarmee de buurtvereniging Pinkeltje te noemen en waarom? Wij horen het graag van u! Dit kan via info@buurtverenigingpinkeltje.nl.