De Kinderrommelmarkt en plantjesverkoop

Een aantal jaren heeft Buurtvereniging Pinketje in de maand mei een Kinderrommelmarkt georganiseerd. Als het dan op zaterdagochtend weer zover was, zag je in alle vroegte de kinderen uit de wijk met tassen vol spullen, kinderspeelgoed en anders naar de speeltuin komen. Daar werd alle koopwaar op een kleed uitgestald.

Er werd dan driftig handel gedreven, waarbij het niet ongebruikelijk was dat de zuurverdiende centen direct weer werden omgezet in nieuw speelgoed of wat je maar leuk vond. Hierdoor werd de speelvoorraad, voordat men weer thuis was, weer keurig aangevuld tot op de hoeveelheid voorraad van voorheen. Ook de grote zaken werden verkocht. Zo kon het gebeuren dat één van de kinderen uit de wijk met een grote speelgoedtractor met een aanhanger vol koopwaar de speeltuin in kwam rijden. De kleine koopwaar in de aanhanger werd minimaal verkocht, maar de grote speelgoedtractor kreeg veel belangstelling en werd voor een mooie prijs van de hand gedaan. Nog jarenlang kon de buurt nog genieten van deze mooie tractor, want ook daarna ging deze nog van klant naar klant.

De Kinderrommelmarkt was dus een succes. Zeker toen het bestuur besloot perkgoed e.d. aan de man te brengen. Zo kwamen niet alleen de kinderen aan hun trekken, maar konden ook de ouders hun slag slaan en de tuinen vol zetten met het perkgoed dat werd verkocht. De grote man hierbij was Hans Ottens. De dagen voor de Kinderrommelmarkt ging hij de boer op en kocht voor een leuke prijs de plantjes in. Hij was ook bij uitstek de persoon aan wie je de verkoop ervan kon overlaten. Hoe dan ook, aan het einde van de ochtend was hij ‘los’ en kon de penningmeester weer een leuk bedrag op de rekening bijschrijven.

Het waren gezellige ochtenden en wat daarbij zeker ook aan bijdroeg was de geur van het bakken van de wafels door Jeannette Kroon en de verloting van een aantal grote perk- en hangplanten. De wafels hadden gretig aftrek en de verloting was vaak een fanatiek gebeuren onder jong en oud. Op een gegeven moment was het helaas niet meer mogelijk de Kinderrommelmarkt en de Plantjesverkoop in te plannen in de maand mei. Dit had vooral te maken met de ‘tulpvakantie’ die op een gegeven moment landelijk werd ingevoerd. Velen van ons gebruikten deze vakantieperiode voor een paar dagen er tussenuit, zodat er in deze periode te weinig kinderen, maar ook te weinig vrijwilligers waren om hier een leuke dag van te maken.

Maar laten we niet vergeten; de Kinderrommelmarkt waar het eigenlijk om ging was toch altijd wel een erg leuke activiteit van Pinkeltje.