Interview met Mariëtte Versluijs

Het zijn de laatste dagen van het jaar, maar dan wel een heel speciaal jaar. 2017 was en is het jubileumjaar ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Pinkeltje. In de achter ons liggende maanden zijn een aantal leuke verhalen geplaatst op de site van Pinkeltje, waarbij ook meerdere interviews met personen die vroeger of nu, op enige manier met Pinkeltje te maken hebben gehad.

Een mooi moment nu om dan af te sluiten met het laatste interview, en hoe kan het dan anders, deze keer met de huidige voorzitter van Pinkeltje Mariëtte Versluijs. Met haar kijken we ook een beetje terug naar het afgelopen feestjaar, want dit was natuurlijk wel een jaar wat bij alle leden van Pinkeltje, maar ook iedereen die linksom of rechtsom bij de speeltuin en vereniging betrokken is, in het geheugen gegrift staat.

Aan Mariëtte werden uiteraard ook de vijf vragen gesteld die als basis hebben gegolden voor alle andere interviews in het jubileumjaar. Daar komen ze.

1. “Als ik aan Pinkeltje denk, dan…”
Een speeltuin waar ik vroeger als kind met veel plezier in speelde. Nu zie ik het als hét centrum van onze wijk, waar volop gespeeld wordt en je alle leeftijden tegen kan komen. En ik denk natuurlijk aan ons jubileum van 50 jaar. Ik ben dan ook trots op alle vrijwilligers van nu en vroeger die zich inzetten en ingezet hebben voor behoud van de speeltuin en de buurtvereniging.

2. “Het mooiste speeltoestel in de speeltuin is…”
Weet ik eigenlijk niet. Eigenlijk heeft ieder speeltoestel wel iets. Als kind was ik veel te vinden op het duikelrek. Onze kleindochter is wel erg gek van de grote glijbaan. De andere kleinkinderen vinden alles leuk. Fijn dat er ook een schommel aanwezig is voor de allerkleinsten.

3. Pinkeltje organiseert elk jaar een aantal leuke activiteiten zoals o.a.
a. De Nieuwjaarsborrel,
b. Het Paaseieren zoeken en de Paasbrunch,
c. De Spelletjesmiddag,
d. De Jeu de Boules – avond met de Franse hapjes e.d.
e. Het Sinterklaasfeest.

“De leukste activiteit door het jaar heen bij Pinkeltje is…”
Dat is moeilijk kiezen. Iedere activiteit heeft wel iets. Misschien toch wel het Sinterklaasfeest omdat ik zo kan genieten van de verwondering van de kinderen. De uitdrukking op hun gezichten, daar doe je het voor. Maar ook de Oudejaarsparty en de BBQ scoren hoog. Gewoon gezellig met de buurt bij elkaar.

4. Nu Pinkeltje 50 jaar bestaat is het leuk om terug te kijken. De vele activiteiten en feesten bij Pinkeltje staan in het geheugen gegrift.

“De vele activiteiten en feesten bij Pinkeltje zijn leuk, maar het leukste feest is/was…”
Ook weer zo’n lastige. Ik beperk mij maar even tot het jubileumjaar waarop wij op diverse momenten activiteiten georganiseerd. Met natuurlijk de ‘feestweek’ als hoogtepunt. Eigenlijk heb ik die vier dagen in de feestweek constant genoten. Maar ook van alle andere dagen. Misschien goed om die vraag over 5 jaar nog eens te stellen. Dan weet ik wat is blijven hangen.

5. “Als ik de ‘baas zou zijn van Pinkeltje’, dan zou ik…”
Ik ben nu ruim zeven jaar voorzitter. In de ogen van kinderen ben je dan eigenlijk ook een beetje de baas van de speeltuin. Eigenlijk heb ik maar één wens: ik hoop dat de speeltuin en de buurtvereniging nog heel lang mogen bestaan. Zij staan symbool voor saamhorigheid, samenhang en heel veel plezier.

Mariëtte, dank je wel dat je de tijd hebt genomen om mee te werken aan dit interview. Wellicht gaan we over vijf jaar nog eens met je in gesprek om aan de hand van weer een aantal vragen te horen hoe je dan terugkijkt op dit geweldige leuke en mooie jubileumjaar. Een jubileumjaar waar je als voorzitter natuurlijk als boegbeeld voor hebt gestaan, maar wat natuurlijk niet had kunnen plaatsvinden zonder de medewerking van de jubileumcommissie en elke andere vrijwilliger. Een woord van dank is hierbij dan zeker ook op zijn plaats!

En met dit interview komen we dan ook aan het einde van een reeks interviews en verhalen in het jubileumjaar. Met de geïnterviewde personen hebben we teruggekeken naar hoe vroeger sommige dingen waren, maar ook is de toekomst even aan de orde gesteld. Dat die toekomst er zal zijn leidt geen twijfel. Zo’n prachtige mooie speeltuin, waar met inzet van vrijwilligers er voor wordt gezorgd dat het er prachtig uit ziet, maar zeker ook veilig spelen is en blijft, zal in ‘onze wijk Hoenkoop’ altijd blijven. Of het Hoen van Hoenkoop nu wel of niet met zijn kont naar Oudewater gericht staat of niet; Pinkeltje blijft bestaan!