Interview met Jeanette Kroon

Het is inmiddels al even geleden, maar eind februari net aan het begin van het carnaval, hadden wij een interview met één van de bekendste buurtbewoners. Jeanette Kroon en ik zitten binnen heerlijk aan een kop koffie/thee en we hebben het, hoe kan ook anders, over Pinkeltje.

Jeanette heeft in het bestuur gezeten als secretaris van 1995 tot 2012. In deze jaren heeft zij zich met volle overgave ingezet voor de vereniging en zeker toch ook voor de speeltuin. Geen evenement of activiteit liet ze aan zich voorbijgaan en tot op de dag van vandaag is zij nog steeds een graag geziene en welkome gast in de speeltuin. Voor al haar werk voor en achter de schermen werd Jeanette, bij haar afscheid als bestuurslid, benoemd tot erelid.

We legden Jeanette de volgende vijf vragen voor:

1. “Als ik aan Pinkeltje denk, dan…”
Is het eerste wat bij opkomt uiteraard de speeltuin. Het plezier wat vele kinderen in Oudewater, maar ook daarbuiten beleven aan het spelen in onze speeltuin. Wat ik ook graag hierbij wil noemen, zijn de leuke en fijne evenementen die voor de kinderen, de leden enz. worden georganiseerd. Altijd gezellig en leuk en fijn om op terug te kijken.

2. “Het mooiste speeltoestel in de speeltuin is…”
De Apollo! Vooral omdat het een speeltoestel is waar veel kinderen tegelijk op kunnen om samen plezier te hebben. Er wordt veel gebruik van gemaakt en vooral het met elkaar draaien, klimmen en ravotten is er leuk om te zien. Het is een goede vervanger voor de familieschommel.

Ook de glijbaan, maar dan wel de glijbaan zoals deze vroeger was, vind ik leuk. Vroeger als kind durfde ik daar zelf niet vanaf omdat die zo hoog was. Met mijn hoogtevrees was dat niet direct mijn favoriete speeltoestel, maar was het zeker een blikvanger in de speeltuin.

3. “De leukste activiteit door het jaar heen bij Pinkeltje is…”
De spelletjesdag. Een erg leuke activiteit om zo met de kinderen onderling bezig te zijn. Het doen van de spellen in groepsverband bracht een bepaalde saamhorigheid met zich mee, als ook het leren om juist mét elkaar te spelen. Natuurlijk mag ik daarbij niet vergeten te noemen dat ook elk jaar het Sinterklaasfeest wel een hoogtepunt is. Of er nu veel of weinig kinderen kwamen, er werd altijd veel energie aan besteed om dit een leuk feest te laten zijn. Vele leuke momenten herinner ik mij hierbij. Sinterklaas op het dak van de Jozefschool met de brandweer, Sinterklaas met Jan Klaassen in de poppenkast, om maar even wat te noemen.

4. “De vele activiteiten en feesten bij Pinkeltje zijn leuk, maar het leukste feest is/was…”
Het 40 jarig jubileum. Er was een hele week voor uitgetrokken om feest te vieren. Voor iedereen, jong en oud was er wel iets te beleven. We hebben er wel heel veel werk aan gehad, maar het was zeker de moeite waard. Van trommelavond met de Muziekgroep Oudewater tot filmavond. Van voorleesavond tot het optreden van het Shantykoor en natuurlijk de feestdag op zaterdag, waar we van ’s morgens vroeg tot ’s avonds heel erg laat feest hebben gehad. Geweldig was dat. Ik kijk daar nog steeds met veel plezier op terug.

5. “Als ik de ‘baas zou zijn van Pinkeltje’, dan zou ik…”
Ik zou graag weer wat meer evenementen terug willen zien zoals het vissen, de kinderrommelmarkt en het paaseieren zoeken. Maar dan wel het paaseieren zoeken zoals dat gebeurde in de wijk. Dat zou ik graag terug willen zien.