Interview met Jan Brouwer

Het eerste interview dat we in deze serie houden tijdens het jubileumjaar van buurtvereniging Pinkeltje is met Jan Brouwer. Vanaf 1977 tot nu is Jan nauw verbonden met Pinkeltje. Eerst als bestuurslid, jarenlang als voorzitter en daarnaast ook vele jaren actief in de onderhoudsploeg. Als u zich altijd heeft afgevraagd wie die man achter of op de grasmaaier was die in de speeltuin, er voor zorgde dat het gras er als een biljartlaken bij lag… Juist ja; Jan Brouwer. Nog steeds is Jan betrokken bij onze buurtvereniging. Regelmatig te vinden bij de diverse activiteiten, maar ook en daar zijn we trots op: één van onze ereleden.

We legden Jan de volgende vijf vragen voor:

1. “Als ik aan Pinkeltje denk, dan…”
Denk ik natuurlijk aan de speeltuin. Dat is het natuurlijk waar het allemaal om draait bij Pinkeltje. Het volgende wat dan bij mij naar boven komt is dan; wat moeten we allemaal nog doen qua onderhoud. Dit was zeker in de beginjaren het geval. Want naast de kinderspeeldag was de speeltuin het enige waar we ons mee bezig hielden.

2. “Het mooiste speeltoestel in de speeltuin is…”
De familieschommel! Deze was zeer geliefd bij alle kinderen en iedereen wilde erop. Soms was het dringen geblazen en was het zo dat als er dan iemand af ging, deze plek meteen werd ingenomen door een ander. Als ik dan nog een ander speeltoestel mag noemen, dan noem ik graag de hoge glijbaan. Nergens in de omgeving van Hoenkoop (vooruit Oudewater) was een glijbaan als deze te vinden. Dat deze beide speeltoestellen er niet meer zijn is wel jammer natuurlijk, maar veiligheid hierbij is ook belangrijk. Maar daarbij wil ik nog wel even aangeven dat er eigenlijk nooit echt iets is gebeurd.

3. “De leukste activiteit door het jaar heen bij Pinkeltje is…”
Het paaseieren zoeken, zal ik maar zeggen. Altijd gezellig en leuk voor jong en oud. Later ook met het paasontbijt ook omdat een gezellige happening is voor het gezin als zodanig en natuurlijk de senioren in onze wijk.

4. “De vele activiteiten en feesten bij Pinkeltje zijn leuk, maar het leukste feest is/was…”
De Kinderspeeldag, omdat iedereen uit de wijk Hoenkoop betrokken was bij deze dag. Er werden spellen georganiseerd voor alle leeftijdsgroepen zodat iedereen mee kon doen. Er was een echte jury en er waren volop mensen aanwezig voor begeleiding van de groepen. Voor de echt grote kinderen werd een speurtocht opgezet door Kees Sutherland. Ook werden voor hen wedstrijden georganiseerd met de skelters en loopfietsen. De straat werd hiervoor afgezet en niemand had daar problemen mee. Wat ook wel georganiseerd werd was een poppenkast en/of een buikspreker. Want er was altijd wel weer iemand die iemand kende, die dat weer kon organiseren. Uiteraard voor zo weinig mogelijk kosten. Standaard begonnen we met de optocht door de wijk met natuurlijk voorop het muziekkorps Juliana. Ook burgemeester Zielhuis kwam en hield een toespraak. Later kwam ook burgemeester Mooyman.

5. “Als ik de ‘baas zou zijn van Pinkeltje’, dan zou ik…”
Alle kracht bijzetten om er voor te zorgen dat de speeltuin er pico bello uit blijft zien. Dus dat er genoeg vrijwilligers zijn zodat het motto ‘vele handen maken licht werk’ ook echt zo is. Ik snap echt dat iedereen druk is met van alles en nog wat en dat de huidige tijd anders is dan vroeger. Maar de vrijwilligers heeft buurtvereniging Pinkeltje echt nodig. Dus ik zou zeggen; laat je van je goede kant zien en steek je handen uit de mouwen. Een paar uurtjes per week onderhoud is echt niet veel!