Het plashekje

Natuurlijk is het bij iedereen bekend dat speeltuin Pinkeltje geen toiletten heeft waar je, als je hoge nood hebt, naar toe kan gaan. Dat was vroeger al zo, maar nu nog steeds. Maar ja, hoe doe je dat dan als je toch écht heel erg nodig moet?

Tegenwoordig hebben vele kinderen een telefoon waar ze mee kunnen bellen, appen enz. Je doet dus even een berichtje naar huis en je vader en moeder kunnen je even komen halen. Of je gaat met de sleutel van je huis naar binnen, om vervolgens daarna weer met veel plezier terug te keren naar de speeltuin.

Maar vroeger ging dat wel een beetje anders. Het was geen enkel probleem dat je even bij iemand in de buurt aanbelde of aankwam om daar ‘even naar de wc’ te gaan. Tot zeg maar zo’n 2 jaar geleden heeft er altijd een hekje gezeten in de speeltuin aan de kant van de Tramweg, dus aan de overkant van ingang. Heb je je wel eens afgevraagd waarom nu juist daar een hekje zat?

Je voelt ‘m al; dit heeft alles te maken met de eventuele toiletgang. Als je lekker aan het spelen was in de speeltuin en je moest naar de wc dan kon dat. Je kon bij o.a. Mevr. Hoogendoorn of Mevr. van Vliet aan de Tramweg terecht. Waren zij thuis, dan was het hekje van het slot gedaan en kon iedereen naar de wc. Ook bij de grotere evenementen van Pinkeltje werd hun toilet voor algemeen gebruik beschikbaar gesteld.

Later in de tijd zie je dit veranderen en gaat men eerder even naar huis. Ook kwamen de bovengenoemde dames op een leeftijd waarop het voor hen meer bezwaarlijk werd. Neemt niet weg dat velen via dit plashekje de weg naar het toilet van de dames hebben gevonden.

Het plashekje is dus helaas niet meer. Maar in ons jubileumjaar… Je weet maar nooit! Gelukkig hebben we het hekje nog  op de foto!