Zand, zand en nog eens zand

Elk voorjaar was het weer zover. De zandbak in de speeltuin van Pinkeltje moest weer worden voorzien van nieuw schoon speelzand.

Gedurende het speelseizoen wordt er uiteraard veel en met plezier in de zandbak gespeeld. Zand wordt over de bak heen gegooid en wel teruggedaan, maar soms verdwijnt het ook als sneeuw voor de zon.

Daarnaast mochten onze wijkbewoners na het speelseizoen zand uit de zandbak scheppen als zij wat nodig hadden voor het ophogen van een straatje of een terrasje,. Dat was best handig want anders moest er voor het ‘vuile’ zand zogezegd een andere bestemming worden gevonden; en niet te vergeten er door de mannen van de onderhoudsploeg worden uitgeschept. Maar meestal lukte het aardig en was de zandbaak vaak al zo goed als leeg als er in het voorjaar nieuw speelzand in kwam.

Het zand werd besteld en de vrijwilligers met kruiwagen werden opgetrommeld. Met vereende kracht en kruiwagen na kruiwagen werd het mooie nieuwe zand in de zandbak gestort. Groot en klein was  druk doende om er voor te zorgen dat er weer voldoende zand in de zandbak zat.

Sinds vorig jaar is de zandbak voorzien van een groot net. Want, zoals velen zullen weten; zand en katten is voor de één een gelukkige combinatie, maar daardoor voor anderen een niet geheel prettige ervaring. Het is fijn voor de katten die hun gang kunnen gaan, maar dat is natuurlijk voor alle spelende kinderen geen pretje. Zij willen graag in een zandbak spelen met schoon zand. En daarom dat handige, mooie net over de zandbak heen. De katten kunnen er zo niet in, het zand blijft schoon en dus: Spelen maar!

Omdat het zand schoon blijft is het jaarlijks vullen van de zandbak komen te vervallen. Het zand wordt nu alleen nog aangevuld indien er te weinig is.